Motorhuven är tillverkad av aluminium, resten av karossen är av plåt. De flesta skarvar – i baklucka, dörrar och på underredet – är väl tätade och inuti hålrummen finns det ovanligt rikligt med vax.
Underredet täcks till stor del av sköldar som är gjorda av någon slags porös plast. Under dessa är karossen bara grundlackad och det går att hitta en och annan öppen skarv. I hjulhusen sitter innerskärmar av filt som med tiden kommer att bli fuktiga. Där kan rosten börja komma.
Stänkskydd saknas. Sprutet från framhjulen träffar sparklådans nedåtriktade skarv. Volvo tar 770 kronor för stänkskydd vilket är en klok investering.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volvo V40.Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.