Även under bilen finns många otätade skarvar, bland annat i tröskellådorna. Underredets balkar/hålrum saknar dessutom nästan helt invändig behandling och slitskydd finns bara i ytterkanterna.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det tycks inte heller finnas stänklappar fram som standard..?
Begriper inte hur den kan belönas med en trea i betyg. Inte heller hur samtliga på senare tid testade volvomodeller kan "vinna" sina respektive tester.
Så Volvo som vill ses som premium har sparat in på en sån grundläggande sak som rostskydd ?!
Frågan blir då vad mer dom har sparat in på ?!
Det känns inte något vidare förtroendeingivande !
Volvo vet att tjänstebilsköparna struntar i rostskyddet. Och det är ändå de som till 90 % köper dessa bilar.
Alla bilar som kan rosta och har avgasrör kännes väldigt ute nu. Det spelar ingen roll om modellen är helt ny. Rost och avgaser ska inte finnas alls.
Misstänker att rost endå är de minsta problemen man kommer ha med dessa elektronikmatade bilarna på 10-15 års sikt. Vilket för övrigt gäller svenska, tyska och koreaner oavsett premium jadajada
Måste ju vara en extremt svag trea.. Men samtidigt så tror jag inte att rosten kommer att bli ett problem på dessa.. Det finns så mycket som kan krångla på en modern bil, att rosten skulle ta död på den känns långsökt..
Även en modern bil kan rosta så att den får skrotas om inte Mercedes hade gått in med så massiv insats och bytt dörrar skärmar o bakluckor 1996-2004 hur hade dom sett ut idag,men MB tog ju ansvar i dom flesta fallen. Men någon Merca har jag varit med om att lösa in efter halvmeterdjupt bad, översvämmad viadukt under järnväg,kostnaden för all förstörd elektonik+en krökt vevstake översteg bilens värde.
Riktigt dålig nya modellen S90, V90 och XC90 fick bara 3 betyg.
Gamla modellen var bättre exempel V40, V60 och V70 fick topp 4 betyg.
Det var inte bra för byggkvalitet just nu än mycket bättre gamla modellen tyvärr.
Vänta med att köpa ny bil förrän om det är utveckling förändring detalj byggkvalitet förändrat bättre eventuellt årsmodell 2018 eller senare. Drabbat problembil 2017 efter människor klagar om detta problem därför bråttom sugen köp för begeistrad nya facelift generationen.
Tror inte heller rosten tar död på bilen men det känns kanske lite tråkigt om det skulle uppstå en massa rostblommor på en premiumbil.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.