Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Tyvärr måste vi konstatera att nya Volvo S80 har ett sämre rostskydd än tidigare årsmodeller i serien. Senast vi testade S80 var år 2001 och då kunde vi konstatera att Volvo börjat snåla in på rostskyddet som från början var bäst i världen. Nu har man prutat ytterligare.
Motorhuven är i aluminium som tidigare men bakluckan är nu i plåt och saknar invändig behandling. Den är därför att räkna som en potentiell rostfälla på sikt. Innerskärmarna är bra och skarvarna i bottenplattan är rejält tätade. Dock har Volvo slarvat med den invändiga behandlingen av balkar och hålrum. Vaxet ser ut att vara sporadiskt sprutat lite här och var. Bitvis är plåten helt obehandlad.
Revidering: Efter Vi Bilägares egna uppföljningar och Kimab-rapporten, där karossdelar sågats loss och analyserats på 4-7 år gamla bilar, har betyget sänkts från 4 till 3. Bakre hjulhus blir relativt tidigt rostangripet i i punktsvetsar och skarvar. Området mellan tank och reservdelsbalja är också känsligt för angrepp.
Rostskyddsgaranti: 8 år.
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.