Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Nya S80 visar upp en del brister som drar ned betyget. Undertill går att hitta många otätade skarvar och inuti balksystemet finns vax bara på de mest utsatta ställena. Sparklådorna är av en gammaldags konstruktion med skarven nedåt. En plastpanel ger ett visst skydd men kan också lagra fukt och lort.
Ålderdomligt invikta skärmkanter bak skyddas av väl täckande innerskärmar, men de har en mittdel av filt som kan samla fukt.
Motorhuv av aluminium är ett arv från gamla S80, men resten av bilen är av plåt. Bakluckan är bra limmad men saknar vaxbehandling. Dörrarna har behandlats inuti men är inte limmade i framkant.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Revidering: Efter Vi Bilägares egna uppföljningar och Kimab-rapporten, där karossdelar sågats loss och analyserats på 4-7 år gamla bilar, har betyget sänkts från 4 till 3. Bakre hjulhus blir relativt tidigt rostangripet i i punktsvetsar och skarvar. Området mellan tank och reservdelsbalja är också känsligt för angrepp.
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.