Det är något särskilt med Volvo S80. Det syns direkt när bilen hissas upp på lyften. Varenda plåtskarv är försedd med en kraftig sträng tätmassa. Fiberoptiken avslöjar tjocka vaxlager inuti balkarna. Ur dörrarnas dräneringshål petar Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström ut klumpar av vax.
Innerskärmarna är av en ovanligt bra och tätande typ. Baklucka och huv saknar dock tilläggsbehandling. Det behövs inte heller. De är av aluminium och garanterat rostfria.
Övriga karossytor som står i förbindelse med yttermiljön har beläggning av zink i varierande tjocklek. De mest utsatta detaljerna har ett galvskikt som är hela 20 my tjockt. Motorupphängningarna och hjulupphängningarna är överdragna med upp till 80 my tjockt zink. Bromsrören är gjorda i koppar-nickellegering vilket visat sig mycket motståndskraftigt mot rost.
– Om tio år ser den här bilen fortfarande bra ut, spår Thomas Widström.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 8 år.
Testinformation
Betyg
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.