S60-modellen har, precis som märkessyskonen S80 och nya V70, ett utmärkt rostskydd som är väl anpassat för att klara påfrestningarna i nordiskt klimat.
85 procent av karossplåtarna är galvaniserade och Volvo har inte sparat på krutet. De mest utsatta detaljerna har ett ovanligt tjockt galvlager, hela 20 my.
Dessutom är motorhuv och baklucka tillverkade i aluminium, som inte kan rosta. Vältäckande innerskärmar finns både bak och fram och ett bra slitskydd täcker bottenplattan.
Bromsrören är gjorda av en rostbeständig nickel/koppar legering och bränsletanken är av plast. Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström ger den nya Volvon högsta betyg, en femma.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 8 år.
Testinformation
Betyg
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.