Volvo S40 är i grunden betydligt bättre rustad för att stå emot rosten än Mitsubishi Lancer. Volvo har dessutom passat på att ytterligare förstärka rostskyddet i samband med den uppgradering av S40-modellen som nyligen gjordes.
Bakluckan är noggrannare tätad än tidigare och bränslepåfyllningsröret är i rostfritt stål. Även vaxbehandlingen inuti balkarna under bilen har förbättrats. Innerskärmarna bak är omkonstruerade och består numera av både plast och filtmaterial, där plasten ligger mot skärmkanten.
Pluspoäng blir det också för motorhuv i aluminium, att dörrarna är invändigt behandlade och att slitskyddet under bilen är hyfsat bra. Sämre är att skärmkanterna bak har ett smutssamlande veck, att vissa skarvar under bilen är otätade, att stänklappar saknas och att tröskellådorna har skarvarna rakt nedåt.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Revidering: Efter Vi Bilägares egna uppföljningar och Kimab-rapporten, där karossdelar sågats loss och analyserats på 4-7 år gamla bilar, har betyget sänkts från 4 till 3. Bakre hjulhus blir relativt tidigt rostangripet i i punktsvetsar och skarvar. Området mellan tank och reservdelsbalja är också känsligt för angrepp.
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.