Volvo C30 har i princip samma rostskyddsbehandling som syskonbilarna S40 och V50. På pluskontot noteras att motorhuven är i aluminium, som inte kan rosta. Resten av karossen är i galvaniserat stål.
Dörrarna är invändigt behandlade och har välgjorda limfogar. Innerskärmar finns i både bakre och främre hjulhus. Bränsletanken är i plast och påfyllningsröret i rostsfritt stål.
Balkarna under bilen har invändig behandling, men ganska sparsamt med rostskyddsmedel har använts. Underredets slitskydd är hyggligt, utom längst bak. Där är plåten helt obehandlad och där finns också flera otätade skarvar, bland annat framför de bakre hjulhusen.
Minus blir det även för konstruktionen av sparklådorna, som har skarven rakt nedåt. Visserligen täcks skarven till större delen av en plastprofil, men risk finns för att fukt och smuts med tiden tränger in under plasten och blir en grogrund för rost.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Revidering: Efter Vi Bilägares egna uppföljningar och Kimab-rapporten, där karossdelar sågats loss och analyserats på 4-7 år gamla bilar, har betyget sänkts från 4 till 3. Bakre hjulhus blir relativt tidigt rostangripet i i punktsvetsar och skarvar. Området mellan tank och reservdelsbalja är också känsligt för angrepp.
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.