Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Touran TDI 170 GT (2011)
Rost

Rosttest: Volkswagen Touran TDI 170 GT (2011)

Publicerad 5 januari 2011 (uppdaterad 28 november 2016)

Volkswagen Touran har kaross helt i galvaniserad stålplåt och har förbättrats genom att man återinfört tätning av fogarna via limning på motorhuv och baklucka. Även dörrarna har bra skyddade skarvar och är dessutom behandlade inuti.

Bakskärmarna har en modern och bra konstruktion och är försedda med plastinnerskärm. Undertill är chassiet till största delen skyddat av plastpaneler och en värmesköld i mittsektionen. Slitskydd saknas nästan helt. De flesta men inte alla karossskarvar är tätade.

På Vi Bilägares testbil var skyddsmedlet dessvärre sprutat vid sidan av skarven. Touran har bra vaxbehandling i hålrum och balkar. Tank och påfyllningsrör är av plast. Stänklappar saknas. Bakre skärmen sticker utanför bakdörren och är därför utsatt för framhjulens däcksprut. Minium hade varit en skyddande folie på de utsatta partierna.

Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Revidering: Vi Bilägare har i efterhand reviderat betyget till en trea, med historisk koppling till konstruktionens med de främre plastinnerskärmarnas montering innanför skärmkanten, som fallet är med VW Golf generation V. Tröskellådorna är i riskzonen när saltblandning och fukt letar sig in i hålrummen, men ej ut. Grundfärgens vidhäftning är en osäkerhetsfaktor.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Touran TDI 170 GT DSG
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.