Volkswagen Touran har kaross helt i galvaniserad stålplåt och har förbättrats genom att man återinfört tätning av fogarna via limning på motorhuv och baklucka. Även dörrarna har bra skyddade skarvar och är dessutom behandlade inuti.
Bakskärmarna har en modern och bra konstruktion och är försedda med plastinnerskärm. Undertill är chassiet till största delen skyddat av plastpaneler och en värmesköld i mittsektionen. Slitskydd saknas nästan helt. De flesta men inte alla karossskarvar är tätade.
På Vi Bilägares testbil var skyddsmedlet dessvärre sprutat vid sidan av skarven. Touran har bra vaxbehandling i hålrum och balkar. Tank och påfyllningsrör är av plast. Stänklappar saknas. Bakre skärmen sticker utanför bakdörren och är därför utsatt för framhjulens däcksprut. Minium hade varit en skyddande folie på de utsatta partierna.
Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Revidering: Vi Bilägare har i efterhand reviderat betyget till en trea, med historisk koppling till konstruktionens med de främre plastinnerskärmarnas montering innanför skärmkanten, som fallet är med VW Golf generation V. Tröskellådorna är i riskzonen när saltblandning och fukt letar sig in i hålrummen, men ej ut. Grundfärgens vidhäftning är en osäkerhetsfaktor.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volkswagen Touran TDI 170 GT DSGBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.