Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Tiguan Allspace (2018)
Rost

Rosttest: Volkswagen Tiguan Allspace (2018)

Publicerad 23 maj 2018 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Volkswagen Tiguan Allspace.
Den väl utförda behandlingen i hålrum balkar lyfter betyget. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Hela karossen är i vanlig stålplåt, hjulupphängningen av aluminium. Stänklappar fram. Dörrar, baklucka och huv är ej behandlade inuti. Tätningarna är däremot väl utförda. Dörrarnas dränering under gummi-listen är svåra att kolla och rensa.

Den nedåtvända tröskelskarven har bra PVC-skydd. Innerskärmarna är av plast fram och filtplast bak. Bakom innerskärmen sitter ljuddämpade kuddar som binder fukt. Underredet har bra slitskydd, men inte bakom plastsköldarna där inte heller alla skarvar är tätade. Mycket bra behandling i hålrum/balkar bidrar till en slutlig fyra i rostbetyg.


Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-05-23 20:23
HT19

Tyskarna visar vad skåpet skall stå! När skall japanerna lära sig?

#2 • Uppdaterat: 2018-05-25 12:22
2TT2

HT19 du menar renault visar vad skåpet ska stå?

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-renault-espace-2018

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.