Bra slitskydd men ej under plastsköldarna, där heller inte alla skarvar är tätade. Gäller också bakom innerskärmarna. Mycket bra behandling i hålrum/balkar. Stänklappar fram. Dåligt justerade dörrar innebär blästringsrisk. Hjulspindlar av aluminium. Bränsletank av plast.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ingen kommentar om att stänklappar saknas. Med så många brister är det obegripligt att betyg 4 sätts.
Men, ok, tiden får utvisa vad som händer.
Där håller jag med dig hultarn - mera än en 3:a borde inte delats ut om man tolkar det skriftliga omdömet.
Ljuddämpande kuddar under innerskärmen fram binder fukt. Tänkt om den är lukt och mögel är ett problem.
Skandal!
Enligt min egenhändiga teoretiska undersökning borde det vara en 5:a...
O nää min kära Toyota fick bara en 3a. Det är orättvist att vw får en fyra. Min bil är ledsen nu och jag är kränkt..
Just det ni säger att VW och Toyota är inte bra. Finns fler annan märken som några är bäst: http://www.vibilagare.se/search?keys=Rosttest
Varför får alltid VAG bilar 4 då? Är det bara en slump, eller ligger något bakom? (mutor?)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.