Bra slitskydd men ej under plastsköldarna, där heller inte alla skarvar är tätade. Gäller också bakom innerskärmarna. Mycket bra behandling i hålrum/balkar. Stänklappar fram. Dåligt justerade dörrar innebär blästringsrisk. Hjulspindlar av aluminium. Bränsletank av plast.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Dörrar, baklucka och huv är ej behandlade inuti.Dörrarnas dräneringar under gummilisten är svåra att kolla och rensa. Inte alla skarvar är tätade (underrede) Gäller också bakom innerskärmarna. Dåligt justerade dörrar innebär blästringsrisk." Och ändå en fyra?? Märkligt.
Håller med "hultarn", hade det varit en kia, renault, citroën eller dyl så hade det varit en trea.
Ja ja... 12 år rostskyddsgaranti? Vem vill ha VW för så många år? Första ägare ska sälja den efter 3-4 år precis när garanti går ut. Andra ägare kommer att ångra att hen köpte VW bil pga dyra motorn reparationer och servicen och egentligen ska skita att reparera/servera hos auktoriserat verkstad. Tredje ägare ska köpa bilen och köra den till utlandet att sälja eller avmontera och sälja bildelar. Allt händer inom 6-8år max!
Vafalls, bara en 4.a???
Nåja, jämfört med asiatiska tillverkare så fuskar de inte med rostskyddet.
Kian fick väl en 2.a Ganska dåligt för en bil som kostar 450000....
Ska man tolka alla missnöjda VW-ägare med sina sönderrostade bilar i Autoindex så kommer VW:s försäljning i Sverige att halveras i år, precis som den gjorde året innan och året dessförinnan... ;-)
Inget nytt för den som har ögon och öron, men den visar på motsatsen av Vi Bilägares rost test.
http://www.aftonbladet.se/bil/article22749786.ab
Den börjar bli vettig utanpå men ser fortfarande ut som en tändsticksask. VW-älskare förespråkar verkligen villkorslös kärlek ;). Det är inte så att de betyg utgör underlag för universitetsstudier. De enda bilarna som jag har krav på vad gäller långvarigt rostskydd är premiumsegmentet. Skulle jag behöva laga lite rost på en 10-årig Tiguan, sak samma. Den kommer inte behöva uppsöka ett stålverk eller så...
Har nämnt det för några månader sedan utan något gehör från ViB. Vore underbart att åtminstone få läsa (ett filmklipp med diskussion mellan de som betygsätter och representant för det aktuella märket vore proffsigt) vad tillverkarna har att säga i frågan. Jag tänker främst de de sämst betygsatta.
MVH
Minns inte vilken Honda fick en "etta" i betyg för en tid sedan. Tror att det var en Jazz. Man kan rycka på axlarna om man inte föredrar japanska bilar men de flesta skulle säkert uppskatta en annan tolkning/förklaring av den aktuella bilens rostskydd. Bredare konsumentupplysning för oss kunder.
MVH
Shogun
"Det är ju som Vidstige brukar säga"
Känns som man har lyckats rätt bra när man inte ens behöver skriva i artiklarna längre och folk ändå kommer ihåg kritken! :D
Fyra i rostbetyg här är förstås fel, liksom att man konsekvent ger underbetyget två till allt japanskt i princip. Vi bilägare skulle behöva göra ett rejält omtag när det gäller rostbetygen.
Snyft. Den japanska bilen fick sämre betyg än den tyska. Snyft
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.