På de delar av underredet som inte täcks av sköldar är däremot slitskyddet bra och dessutom är skarvarna noggrant tätade. Även tröskellådornas nedåtvända skarvar har välgjorda tätningar och alla balkar under bilen är invändigt behandlade.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tyskarna kan rostskydd tillskillnad mot japanerna..
@ht19, kan tyckas märkligt att dom inte använder sina kunskaper isof...ser få märken med mer rost på karossen än VAG, givetvis många bilar i omlopp från VAG så man ser dem ofta, men i princip det märke man sett rost på de senaste åren. Sen om det beror på lacksläpp törs jag inte uttala mig om, Golf och Passat är ofta drabbade.
Hellre en T-Roc med en rostfläck på nån karosspanel än en Navara som bryts av på mitten p.g.a. rost som vuxit osedd inuti balkar.
@vorwärts, håller helt med, har det gått av många? Gärna en länk.
skarj, alltför många https://teknikensvarld.se/nissan-navara-bryts-pa-mitten-pa-grund-av-rost-394514/
Hur många bilar från VAG rostar sönder i lika stor omfattning och på ett så direkt trafikfarligt sätt? Gärna en länk.
@vorwärts, ingen aning, men har heller aldrig påstått något om trafikfara, bara att de rostar, viket verkar onödigt om nu tyskarna är duktiga på rostskydd, eller hur det nu var.
I Nissans fall, så känns det ju även som att besiktningen brustit, om det nu gäller länder där man kontrollerar bilarna, inte för att försvara Nissan. Men undrar varför facebookgruppen är låst, vill man uppnå något seriöst bör man inte agera så, om man vill se en lösning på problemet alltså.
skarj, jag ser inga belägg för att VAG skulle rosta i någon större utsträckning som du påstår. Däremot visar trenderna i rosttesten att japaner generellt sett har ett dåligt rostskydd.
http://www.vibilagare.se/nyheter/krocktest-avslojar-rost-kan-oka-dodsrisken
När det kommer till den synliga rosten, på kaross så tycker jag det ser hyfsat lika ut oavsett märke. Där är det nog snarare den specifika ägarens skötsel som är mer avgörande. Det var större skilllnader förr när det gäller rost i kaross.
Det ena handlar om estetisk, det andra om säkerhet. Vid olycka är det ju desto viktigare med ordentligt rostskydd i balkar. Vilket länken av Peter E poängterar.
VAGs bilar var, är och ska alltid ha dålig rostskydd.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.