Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen T-Roc (2018)
Rost

Rosttest: Volkswagen T-Roc (2018)

Publicerad 9 april 2018 (uppdaterad 11 april 2018)
Volkswagen T-Roc.
Inget skydd bakom plastsköldarna undertill. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
T-Rocs alla karossdetaljer är av stålplåt. Alla skarvar i motorhuv, baklucka och dörrar har välgjorda tätningar. Invändig skyddsbehandling saknas dock i motorhuv och baklucka. Innerskärmar av plast fram och bak.

Underredet täcks av stora plastsköldar. Under dem och under innerskärmarna saknas slitskydd helt, i övrigt finns ett gott slitskydd och väl tätade skarvar. Trösklarna har nedåtvänd skarv som tätats ordentligt. Balkarna under bilen har noggrann invändig behandling och de bakre hjulhuskanterna är utformade för att inte samla fukt och smuts. Hjulupphängningar av vanligt stål, stänklappar fram.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.

Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.

Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.

Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-04-09 13:30
pinjong

Är det alltså optimalt att ha både plastsköldar och därunder ett slitskydd? Plastsköldarna är väl tänkta att utgöra ett slitskydd utöver att de även tillför en aerodynamisk funktion. Antar att plåten under plastsköldarna har någon form av rostskydd?

#2 • Uppdaterat: 2018-04-10 06:35
HT19

Oj en 3a.nu blir säkert nån Toyota älskare upprörd..

#3 • Uppdaterat: 2018-04-10 15:19
N-iklas

Med en sådan image som VW har som nästan lyxbil är det snålt att inte kosta på en enda bit annat material än stålplåt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.