Volkswagen Sharan har en kaross helt i stålplåt. Men, till skillnad från konkurrenterna Chevrolet Orlando och Ford S-Max, har VW:n en seriös invändig vaxbehandling i alla underredets balkar. På pluskontot noteras också att hela framvagnen är i aluminium, att skärmkanterna bak är vettigt konstruerade och att merparten av skarvarna under bilen är bra tätade.
Bra är också att den bakre ljuddämparen är rostfri och att dörrarna är vaxbehandlade på insidan.
Minus blir det för att bilen inte är invändigt behandlad i huv och baklucka, att stänklappar saknas och att innerskärmarna bak är av ett filtliknande material. Negativt är också att slitskyddet under bilen har vissa brister och att det inte finns någon behandling innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet. Tätningen av dörrarna är heller inte hundraprocentig.
– Dessutom saknas dräneringshål i bakluckan. Vart ska då kondensvattnet ta vägen, säger Thomas Widström, som trots vissa brister ger Sharan en fyra i betyg. Men den är inte särskilt stark.
Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volkswagen Sharan TDI/140 Masters BMTBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.