VW Phaeton har goda förutsättningar att klara sig länge utan allvarliga rostproblem. Bilen är gediget konstruerad med få skarvar i kaross och underrede. Dessutom har VW flitigt använt sig av material som inte kan rosta. Framskärmar, reservhjulsbalja och bränsletank är av plast medan dörrar, motorhuv och baklucka är gjorda i aluminium.
Resten av karossen är dubbelsidigt galvaniserad. Behandlingen med rostskyddsmedel i hålrum och balkar är omsorgsfull och det heltäckande PVC-slitskyddet under bilen håller hög kvalitet.
– Allvarligaste missen är de bakre innerskärmarna. De är av filt, ett material som binder fukt och på sikt kan orsaka rostangrepp, konstaterar ViB:s rostskyddsexpert Thomas Widström.
Men trots det, och att stänklappar fram saknas, ger han VW:s nya lyxbil högsta möjliga betyg, en femma.
– VW tar seriöst på rostproblemen och bortsett från de olycksaliga filtskärmarna är Phaeton ett utmärkt exempel på hur en bil ska vara rustad för att klara vårt svenska klimat.
Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.