Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
VW Passat når inte riktigt upp till sin föregångares nivå när det gäller rostskyddet. På minuskontot noteras bland annat att hela karossen är i plåt, att bilen har fuktbindande filtinnerskärmar bak och att bakluckans dräneringshål är totalt igentäppta.
En rostfälla på längre sikt är de helt otätade skarvarna i fjäderbensholkarna fram. Plastsköldarna som täcker större delen av underredet är heller ingen bra lösning från rostskyddssynpunkt, särskilt som plåten under dem saknar slitskydd.
Huv, dörrar och baklucka har välgjorda limningar och är invändigt behandlade, liksom alla hålrum under bilen. Skärmkanterna bak är av bra konstruktion och plus blir det också för att både bränsletank och reservhjulsbalja är i plast.
Slutbetyget blir dock bara en tvåa.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Revidering: Vi Bilägare har i efterhand reviderat betyget till en tvåa sedan det visat sig att limtätningarna, framför allt i huv, men också i skarvar för baklucka och dörrar har dålig vidhäftning. Möjlig orsak är också dålig vidhäftning av grundfärgen. Bilar med gastankar, dolda under plastsköldar, är också rostfällor.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Eftersom de gamla kommentarerna har försvunnit så kan jag tillägga att lacken på VW ibland inte är det bästa. Zinksläpp eller lacksläpp förekommer. Garantin är 3år på lacken, så det gäller att inspektera lacken innan garantin går ut.
De flesta bilar har kaross i plåt så varför är det ett minus för Passat?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.