Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Passat GTE (2019)
Rost

Rosttest: Volkswagen Passat GTE (2019)

Publicerad 7 februari 2019 (uppdaterad 11 september 2019)
Volkswagen Passat GTE.
Föredömlig vaxbehandling, men svartplåt kan utgöra en framtida rostrisk. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Kaross, luckor och dörrar av plåt. Väl tätade dörrskarvar, motorhuv med rejäl ventilation. Plastinnerskärmar fram, filtmaterial bak. Bra bakre skärmkanter utan smutssamlande hylla. Vid vindrutestolparna och ned mot tröskellådan finns isoleringsmaterial som suger åt sig fukt.

Hybridversionens underrede täcks till stora delar av plastskivor, inte av ”filtskivor” som på andra Passatversioner. Längsgående balkar med föredömlig invändig vaxbehandling, skarvar är väl tätade, slitskyddet under täckskivorna är gott. Bakvagnsvaggan är tillverkad av svartplåt och kan vara utsatt för rostrisk.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.

Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.

Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.

Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-02-07 12:49
Maisch

Moderna VW har ju haft stora problem med lacken och dess kvalitet snarare än uppenbara konstruktionsfel(som undersöks här). För kundernas skull hoppas jag verkligen att det är löst så att rostbubblor på dörrar och liknande som dykt upp på relativt nya bilar är ett minne blott.

#2 • Uppdaterat: 2019-02-07 16:23
hultarn

Ingår stänklappar fram? Varför nämns de inte varje gång utan bara slumpmässigt i olika tester?
De kan ju göra stor skillnad, inte minst när det gäller blästring av sidorna.

#3 • Uppdaterat: 2019-02-07 19:51
Johnna

Inte kan väl stänklappar behövas på en bil från VAG?

#4 • Uppdaterat: 2019-02-08 09:47
HT19

Det här betyget lär kränka många Toyota ägare.

#5 • Uppdaterat: 2019-02-08 16:41
Peter E

"Bakvagnsvaggan är tillverkad av svartplåt och kan vara utsatt för rostrisk."

Finns "finare" bilar där rosten redan finns från fabrik

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-lexus-ls-500h

Och även andra från samma koncern
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-toyota-c-hr-2017
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-toyota-avensis-2015

I min värld är det en stor skillnad mellan "utsatt för rostrisk/framtida rostrisk" och rostig redan från fabrik.
Men det är klart, i min lilla inskränkta VAG-värld så ser jag väl inte klart :-)
Till skillnad från de som befinner sig i den såååååå vidsynta och öppna Toyotavärlden....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.