Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
VW Passat är byggd helt i plåt men rostskyddad enligt VW:s erkänt goda traditioner. Det betyder att utsatta skarvar är väl tätade och att såväl balksystemet under bilen som huv och dörrar har fått invändig behandling med vax.
Plastsköldar ger ett extra skydd för underredet. Sparklådornas skarvar är visserligen vända nedåt på traditionellt vis men de skyddas av plastlister. Ett par små stänklappar bakom framhjulen tar udden av det värsta sprutet.
Avgassystemet är rostfritt. Innerskärmar av filt baktill ger minus i protokollet.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Revidering: Vi Bilägare har i efterhand reviderat betyget till en tvåa sedan det visat sig att limtätningarna, framför allt i huv, men också i skarvar för baklucka och dörrar har dålig vidhäftning. Möjlig orsak är också dålig vidhäftning av grundfärgen. Bilar med gastankar, dolda under plastsköldar, är också rostfällor.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.