Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Passat Alltrack (2012)
Rost

Rosttest: Volkswagen Passat Alltrack (2012)

Publicerad 8 januari 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Förutom reservhjulsbaljan i plast är hela karossen byggd av plåt. Bilens invändiga behandling bedöms av vår rostskyddsexpert som ”exemplarisk”. VW har använt ett varmvax som sprider sig bra i alla hålrum.

Dörrar och de mest utsatta skarvarna under bilen har tätats ordentligt. Stora delar av underredet täcks av plastsköldar och under dessa går det att hitta balkar utan tätade skarvar och invändig behandling. De sitter dock riskfritt till.

Innerskärmarna fram är av plast, bak är de av filt som suger åt sig fukt. Men skärmkanterna är av en bra konstruktion som inte samlar smuts.

Bakre ljuddämparen och bensintanken är av rostfri plåt och framvagnen till stora delar av aluminium.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Passat Alltrack.
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2024-10-14 13:43
Gäst (ej verifierad)

Vi Bilägare:

Detta test kan ni skrota för denna modellen. Det är vida känt bland lackverkstäder och bilverkstäder att VW och Audi har mycket stora problem med galvsläpp, d.v.s. att lacken lossnar från underliggande galvanisering och att det tränger in fukt och börjar rosta. Små bubblor. Då kvittar det att det finns vax i balkarna och massa på underredet etc. Bilen måste lackas om för att bli av med problemet. Men problemet kommer sannolikt återkomma 2-5 år senare, vilket det gjort på min väns Octavia -04 (=VAG), som är pedantskött och Ditecad)

Jag berättar mer om VW:s katastrofala lackproblem på min blogg: www.bilradgivning.se Kolla där. Min väns BÅDA Passater (2010/2011) fick lackas om nästan helt! Och de var inga olyckliga undantag.

Ni borde/måste ta med känd historik för en modell vid betygsättandet av den i rostskyddstesterna. Nu vet proffsen att det är stora problem på VW och Audi med galvsläpp, vilket leder till rost. Då måste ni ta med detta i testerna. Det är samma sak som om jag skulle sälja mycket vackra och bekväma cyklar dyrt (kvalitet), men att lagren två år senare skär eller börjar knirka högt. Då kvittar det hur vacker cykeln är eller hur fint den är konstruerad, om det är fullt av materialfel som gör cykeln dyr att äga.

Eller känner ni inte till alla lackproblem med VW och Audi främst?

Vänliga hälsningar

Erik

#2 • Uppdaterat: 2014-04-07 13:10
Olus

Visst har man tydliga riktlinjer vid de här testen men i slutändan så får man ta dem med en nypa salt vare sig man är bilkunnig eller ej. Varenda Toyota får en tvåa ändå så kör det fräscha exemplar från 90-talet utan synlig rost. Utvecklingen går framåt och japanska bilar är inte lika rost-glada som förr t.ex. Missförstå mig inte. Kul läsning som behövs men människor som utför kontroller av rostskydd och de som rostskyddsbehandlar behöver också tjäna ihop sitt levebröd.

Hade jag letat efter en pendlarbil och valt mellan en Focus och en Golf för 50.000 SEK så vore rostskyddet det sista jag skulle tänka på.

#3 • Uppdaterat: 2014-04-07 13:57
Reverend Benny

@erifog

Initialt, efter att ha läst ditt inlägg, så trodde jag du var en av alla de fanatiska troll som startar flamewars här.. Men jäklar vad fel jag hade.

Skön blogg som inte riktat in sig på att slakta ett specifikt bilmärke samt bra inlägg.

Min följdfråga blir till inlägget, är det verkligen så jäkligt som du beskriver det även idag, eller verkar de ha löst problemen på nyare modeller?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.