Passat har kaross helt av stålplåt. Skarvarna i motorhuv och dörrar är genomgående ordentligt tätade och motorhuven har dessutom rejäla ventilationsslitsar. Innerskärmarna fram är av plast medan de bakre är av filtmaterial. Skärmkanterna bak är bra, utan smutssamlande hylla. Men vid vindrutestolparna och ned mot tröskellådan finns isoleringsmaterial som snabbt suger åt sig fukt.
Underredet täcks till stora delar av filtskivor som också drar åt sig fukt. Balkarna under bilen har dock en föredömlig invändig vaxbehandling och alla skarvar i underredet är väl tätade. Bilen är dessutom rostskyddad under täckskivorna.
Rostsyddsgaranti: 12 år
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Med tanke på att Vi bilägare hela tiden lägger upp dessa rosttester som nyheter, vad hände med utvärderingen av den stora rost skandalen på Golf i våras och betygsrevidering. Kan man förvänta sig samma problem på en 8 år gammal Passat som man såg på Golf?
Bra jobbat VW. Renast motorer och bra roskskydd!
Snygg är den oxå!
Hubabuben ta av dig Toyota glasögonen så kommer en helt ny värld öppnas för dig...
Givetvis har en bil som varit i trafik hela 3 månader galvsläpp. Måste vara så att Hubbabubbabubben har röntgenblick...:)
Så lägre ljudnivå kommer på bekostnad av rostskyddet med filtmaterial lite överallt som suger till sig fukt.
Finns det verkligen ingen annan teknik?
Enkelt att i dag avvisa rostrisk med blött material på en ny bil... men vänta 10-15 år, då ser det nog annorlunda ut...
Dessa "filtar" suger ju troligen inte bara upp rent "vatten" utan självklart också "saltvatten" från saltade vägar på vintern...
Så saltindränkta filtar lite här och där i bilen - bra grej?
Volvo anser att deras V90/S90 är mer premium än Passat. Osvenskt och osmakligt med denna nya skrytsamhet som säkert kommer öster ifrån. Men i rosttestet är det annorlunda. Prata går ju men vad som döljer sig under ytan är något annat.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.