Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Passat 2,0 FSI Trendline (2005)
Rost

Rosttest: Volkswagen Passat 2,0 FSI Trendline (2005)

Publicerad 24 september 2005 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddet på nya VW Passat är sämre än på den tidigare modellen, som belönades med toppbetyg när den granskades av Vi Bilägare.

På minuskontot noteras att hela karossen är i plåt, att bilen har fuktbindande filtinnerskärmar bak, att stänklappar saknas och att bakluckans dräneringshål är totalt igentäppta. En rostfälla på längre sikt är de helt otätade skarvarna i fjäderbensholkarna fram.

Plastsköldarna som täcker större delen av underredet är heller ingen bra lösning från rostskyddssynpunkt, särskilt som plåten under dem saknar slitskydd.

Dörrar, huv och baklucka har välgjorda limningar och är invändigt vaxbehandlade, liksom alla hålrum under bilen.

Skärmkanterna bak är av bra konstruktion och samma sak gäller innerskärmarna fram. Ytterligare ett plus är att både bränsletank och reservhjulsbalja är i plast. Men totalt blir det bara en tvåa i slutbetyg för den nya folkvagnen.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Revidering: Vi Bilägare har i efterhand reviderat betyget till en tvåa sedan det visat sig att limtätningarna, framför allt i huv, men också i skarvar för baklucka och dörrar har dålig vidhäftning.  Möjlig orsak är också dålig vidhäftning av grundfärgen. Bilar med gastankar, dolda under plastsköldar, är också rostfällor.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.