Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddet på nya VW Passat är sämre än på den tidigare modellen, som belönades med toppbetyg när den granskades av Vi Bilägare.
På minuskontot noteras att hela karossen är i plåt, att bilen har fuktbindande filtinnerskärmar bak, att stänklappar saknas och att bakluckans dräneringshål är totalt igentäppta. En rostfälla på längre sikt är de helt otätade skarvarna i fjäderbensholkarna fram.
Plastsköldarna som täcker större delen av underredet är heller ingen bra lösning från rostskyddssynpunkt, särskilt som plåten under dem saknar slitskydd.
Dörrar, huv och baklucka har välgjorda limningar och är invändigt vaxbehandlade, liksom alla hålrum under bilen.
Skärmkanterna bak är av bra konstruktion och samma sak gäller innerskärmarna fram. Ytterligare ett plus är att både bränsletank och reservhjulsbalja är i plast. Men totalt blir det bara en tvåa i slutbetyg för den nya folkvagnen.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Revidering: Vi Bilägare har i efterhand reviderat betyget till en tvåa sedan det visat sig att limtätningarna, framför allt i huv, men också i skarvar för baklucka och dörrar har dålig vidhäftning. Möjlig orsak är också dålig vidhäftning av grundfärgen. Bilar med gastankar, dolda under plastsköldar, är också rostfällor.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.