Jetta är byggd helt i stålplåt som är helförzinkad. VW lämnar 12 års rostskyddsgaranti utan krav på efterbehandling. Motorhuv och baklucka har skarvar som är bra limmade men är obehandlade inuti. Framskärmarna är konstruerade så att de luftas och är försedda med innerskärmar i plast. Stänklappar saknas.
Dörrarna är ihopmonterade med skruv och är lackerade även på insidan, dock ej rostskyddsbehandlade. Filtinnerskärmar bak tyvärr men med bra skärmkonstruktion utan smutssamlande hylla.
Bränsletank och påfyllnngsrör är av plast. Bakvagnen har många otätade skarvar. Undersidan delvis täckt av plastsköldar. Under dem är plåten endast lackerad, ej rostskyddad. Hålrum och balkar har bra vaxbehandling inuti.
"Det är inte dåligt men inte lika bra som tidigare", anser Thomas Widström.
Förzinkningen skyddar otätade skarvar, men den förbrukas och till slut blir det rost. Det blir inte längre högsta betyg för Jetta.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.