Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Golf Sportsvan (2019)
Rost

Rosttest: Volkswagen Golf Sportsvan (2019)

Publicerad 18 april 2019 (uppdaterad 23 april 2019)
Volkswagen Golf Sportsvan.
Bakre ljuddämparen och ändröret är rostfria men inte resten av avgassystemet. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Golf Sportsvan har kaross helt av stålplåt. Dörrar, motorhuv och baklucka är noggrant tätade i skarvarna mellan olika delar, men bara dörrarna är invändigt vaxbehandlade. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar. Under dessa är de flesta skarvar väl tätade.

Alla balkar under bilen är dessutom invändigt behandlade. De delar som inte täcks av sköldar har behandlats med ett PVC-baserat slitskydd. Bakre ljuddämparen och ändröret är rostfria men inte resten av avgassystemet. En potentiell rostrisk finns i det skumgummiliknande, fuktsugande material som används för ljuddämpning i vindrutestolparnas förlängning.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-04-20 07:49
adzam

gubbarna bil

#2 • Uppdaterat: 2019-04-20 08:56
Pi

Alla är vi gubbar - fråga t ex en förstaklassare så kommer svaret...:)

#3 • Uppdaterat: 2019-04-20 21:51
Pi

Mb600 - inte efter drygt 4 år i alla fall... Så förfallet måste gå väldigt fort när det sätter igång i så fall.

#4 • Uppdaterat: 2019-04-22 10:33
Axa

GRP
Det är för att inte frigolit rostar...

#5 • Uppdaterat: 2019-04-23 10:35
BMW_4ME

Adzam, Volvo är gubbarnas bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.