Bakre ljuddämpare och slutrör är rostfria, övrigt avgassystem av stålplåt. Innerskärmar av plast fram, filtmaterial bak. Skumplasten vid främre dörrstolpe/framskärm är av fuktsugande typ.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Volkswagen har ju visat sig att rosta rejält på helt andra ställen än de ni på ViBilägare kikar på här -hur görs bedömningar kring detta? Vad hjälper det att ljuddämparen är rostfri när hela bakluckan är rostig på en typ 4 år gammal VW?
Hur har du lyckats få rost på hela bakluckan på din 4 år gamla VW av 2017 års modell?
Håller med! Både vw och audi har stora rostproblem i skandinavien.kommer redan efter 1-4 år.Hela sidorna, bakluckan, tak och huv. Nu är det vw:s tur förut ford,mazda och mercedes.
Hoppas ni tar upp det och skriver om det!
Stora rostproblem.
Är i branshen!
Den enda Vag-bil jag har haft rost på var en Audi 100 från 70-talet, för övrigt har jag aldrig haft rost på en vag-bil och jag har ägt många.
Konstigt att vi som faktiskt ägt några VAG-bilar inte upplevt dessa påstådda problem som skall visa sig redan under de 4 första åren... T o m min gamla Jetta -82 klarade sig utmärkt trots att jag körde 25.000 mil med den...
brut 33: Nog är det så att din högsta dröm att äga en VAG bil eftersom du tittar på dom så noga?
Själv har jag inte sett nyare VAG bilar som är rostiga och det känns rimligt eftersom dom brukar få 4/5 i rostbetyg.
Kan inte annat än hålla med Hackenbush och Pi, den senaste VAG-bil jag haft rost på var en Passat -80 som var mellan 10 och 12 år då jag ägde den.
Hävdar inte att det aldrig inträffar de problem som några påstår är vanliga utan det jag säger är att jag inte tror att det är så speciellt vanligt - vilket mina egna erfarenheter också pekar på.
Patrik Silfwerbrand: Du som är i branschen, vilket bilmärke har bäst rostskydd enligt din uppfattning?
Kom igen! VW-bilar och rost hör ihop, det borde alla veta och vara ärliga om.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.