Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Golf Sportscombi (2017)
Rost

Rosttest: Volkswagen Golf Sportscombi (2017)

Publicerad 12 juli 2017 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Volkswagen Golf Sportscombi.
Skarvarna under plastsköldarna är väl tätade, men sköldarna i sig samlar både fukt och grus. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Kaross av stålplåt. Dörrar, huv och baklucka är noggrant tätade, men bara dörrarna har invändig vaxbehandling. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och under dessa är alla skarvar väl tätade. Sköldarna i sig är dock mycket fukt- och grussamlande, vilket avslöjas när vi skruvar loss dem. Alla balkar undertill är behandlade invändigt. Delar som inte täcks av sköldar är behandlade med ett rejält PVC-baserat slitskydd.

Bakre ljuddämpare och slutrör är rostfria, övrigt avgassystem av stålplåt. Innerskärmar av plast fram, filtmaterial bak. Skumplasten vid främre dörrstolpe/framskärm är av fuktsugande typ.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.

Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.

Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.

Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-07-12 17:45
LeifV

Volkswagen har ju visat sig att rosta rejält på helt andra ställen än de ni på ViBilägare kikar på här -hur görs bedömningar kring detta? Vad hjälper det att ljuddämparen är rostfri när hela bakluckan är rostig på en typ 4 år gammal VW?

#2 • Uppdaterat: 2017-07-12 18:04
ASK

Hur har du lyckats få rost på hela bakluckan på din 4 år gamla VW av 2017 års modell?

#3 • Uppdaterat: 2017-07-13 10:09
Patrik Silfwerbrand

Håller med! Både vw och audi har stora rostproblem i skandinavien.kommer redan efter 1-4 år.Hela sidorna, bakluckan, tak och huv. Nu är det vw:s tur förut ford,mazda och mercedes.
Hoppas ni tar upp det och skriver om det!
Stora rostproblem.
Är i branshen!

#4 • Uppdaterat: 2017-07-13 10:11
Hackenbush

Den enda Vag-bil jag har haft rost på var en Audi 100 från 70-talet, för övrigt har jag aldrig haft rost på en vag-bil och jag har ägt många.

#5 • Uppdaterat: 2017-07-13 10:57
Pi

Konstigt att vi som faktiskt ägt några VAG-bilar inte upplevt dessa påstådda problem som skall visa sig redan under de 4 första åren... T o m min gamla Jetta -82 klarade sig utmärkt trots att jag körde 25.000 mil med den...

#6 • Uppdaterat: 2017-07-13 11:15
ASK

brut 33: Nog är det så att din högsta dröm att äga en VAG bil eftersom du tittar på dom så noga?
Själv har jag inte sett nyare VAG bilar som är rostiga och det känns rimligt eftersom dom brukar få 4/5 i rostbetyg.

#7 • Uppdaterat: 2017-07-13 11:21
Mr.Wheeler

Kan inte annat än hålla med Hackenbush och Pi, den senaste VAG-bil jag haft rost på var en Passat -80 som var mellan 10 och 12 år då jag ägde den.

#8 • Uppdaterat: 2017-07-13 11:31
Pi

Hävdar inte att det aldrig inträffar de problem som några påstår är vanliga utan det jag säger är att jag inte tror att det är så speciellt vanligt - vilket mina egna erfarenheter också pekar på.

#9 • Uppdaterat: 2017-07-13 12:31
ASK

Patrik Silfwerbrand: Du som är i branschen, vilket bilmärke har bäst rostskydd enligt din uppfattning?

#a • Uppdaterat: 2017-07-13 14:51
Peugo

Kom igen! VW-bilar och rost hör ihop, det borde alla veta och vara ärliga om.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.