Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Golf SportsCombi (2016)
Rost

Rosttest: Volkswagen Golf SportsCombi (2016)

Publicerad 22 december 2016 (uppdaterad 20 januari 2017)
Volkswagen Golf SportsCombi.
Gott betyg i slutändan, trots att plastsköldarna är en riskfaktor ur rostsynpunkt. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Kaross av stålplåt. Dörrar, huv och baklucka är noggrant tätade, men bara dörrarna har invändig vaxbehandling.

Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och under dessa är alla skarvar väl tätade. Sköldarna i sig är dock mycket fukt- och grussamlande, vilket avslöjas när vi skruvar loss dem. Alla balkar undertill är behandlade invändigt. Delar som inte täcks av sköldar är behandlade med ett rejält PVC-baserat slitskydd.

Bakre ljuddämpare och slutrör är rostfria, övrigt avgassystem av stålplåt. Innerskärmar av plast fram, filtmaterial bak. Skumplasten vid främre dörrstolpe/framskärm är av fuktsugande typ.
 
Rostskyddsgaranti:12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.

Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.

Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.

Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-12-22 10:35
Mr.Wheeler

Åter en bedömning och inget test.

#2 • Uppdaterat: 2016-12-22 12:11
Vidstige

Märkligt att Vi bilägare inte reviderar betygen för Golf i och med att det visade sig att 8 år gamla Golf var tokrostiga. Alltid betyg 4 ändå, ytterst märkligt. Risken är ju då också att många VW ägare som vill vara extra noga kanske då hoppar över en kompletterande rostskyddsbehandling i tron om att betyget 4 räcker.

#3 • Uppdaterat: 2016-12-22 14:00
N-iklas

Är innerskärmarna av filtmaterial av typen som ligger direkt mot plåten?
Eller den som inte ligger mot plåten?
Är det plåten så är det ju dåligt.
Skumplasten är heller ingen kul grej att ha när bilen blivit 10 år gammal...
I så fall får man billig ljudisolering till ett pris som är för högt.

#4 • Uppdaterat: 2016-12-22 17:18
Pi

Vidstige - en 8 år gammal Golf är väl en Golf 5 medan detta avser Golf 7. Helt olika bilar byggda på olika bottenplattor så varför måste då ViB av den orsaken ge den nyare bilen sämre betyg ?
Däremot gillar jag inte heller skumplast.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.