Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Golf Sportscombi (2013)
Rost

Rosttest: Volkswagen Golf Sportscombi (2013)

Publicerad 14 november 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

VW:s kaross är i stålplåt, men grundkonstruktionen är vettig. Dörrar, huv och baklucka är noggrant tätade, men bara dörrarna har en invändig vaxbehandling. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och under dessa är de flesta skarvar bra tätade. Balkarna under bilen är dessutom invändigt behandlade med rostskyddsmedel.

De delar av underredet som inte täcks av sköldarna har behandlats med ett PVC-baserat slitskydd. Stänklappar finns och både bakre ljuddämparen och ändrören är rostfria. Men framför framdörrarna finns (precis som på Skoda) en framtida rostfälla i form av ljuddämpande skumgummi som kan suga åt sig vatten och fukt.

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

VW Golf Sportscombi 2.0 TDI/150 hk DSG6
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.