VW:s kaross är i stålplåt, men grundkonstruktionen är vettig. Dörrar, huv och baklucka är noggrant tätade, men bara dörrarna har en invändig vaxbehandling. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och under dessa är de flesta skarvar bra tätade. Balkarna under bilen är dessutom invändigt behandlade med rostskyddsmedel.
De delar av underredet som inte täcks av sköldarna har behandlats med ett PVC-baserat slitskydd. Stänklappar finns och både bakre ljuddämparen och ändrören är rostfria. Men framför framdörrarna finns (precis som på Skoda) en framtida rostfälla i form av ljuddämpande skumgummi som kan suga åt sig vatten och fukt.
Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
VW Golf Sportscombi 2.0 TDI/150 hk DSG6Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.