Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddet på Golf Plus är, precis som på vanliga Golf, försämrat jämfört med den tidigare generationen av modellen som fick toppbetyg när den granskades av Vi Bilägare. På minuskontot noteras att hela karossen är i plåt, att slitskyddet under bilen är tveksamt, att bilen har fuktbindande innerskärmar bak och att stänklappar saknas.
Plastsköldarna som täcker större delen av underredet är heller ingen bra lösning från rostskyddssynpunkt, särskilt som plåten under dem saknar behandling. Där finns också flera helt öppna skarvar.
Huv och baklucka har välgjorda limningar och är invändigt behandlade, liksom alla hålrum under bilen. Den nya dörrkonstruktionen, där ytterplåten kan skruvas bort och bytas, är också genomtänkt. Någon plåtskarv finns överhuvudtaget inte. Genomluftningen är bra.
Karossen har få skarvar och skärmkanterna bak är av bra konstruktion. Ytterligare plus är att bränsletanken är i plast.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Revidering: Vi Bilägare har i efterhand reviderat betyget till en tvåa. De främre plastinnerskärmarna håller inte tätt mot tröskellådans framkant och A-stolpens nederkant. Saltblandning och fukt orsakar elaka angrepp trots fabriksbehandling med vax. En möjlig orsak är dålig vidhäftning av grundlacken.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.