Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Golf (2018)
Rost

Rosttest: Volkswagen Golf (2018)

Publicerad 2 oktober 2018 (uppdaterad 2 oktober 2018)
Volkswagen Golf.
Vettig grundkonstruktion, men rostfälla finns vid framdörrarna. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
VW:s kaross är helt av stålplåt, men grundkonstruktionen är vettig. Dörrar, huv och baklucka är noggrant tätade, men bara dörrarna har invändig vaxbehandling. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och under dessa är de flesta skarvar bra tätade.

Balkarna under bilen är invändigt behandlade med rostskyddsmedel och de delar av underredet som inte täcks av sköldarna har behandlats med ett PVC-baserat slitskydd. Stänklappar finns och både bakre ljuddämparen och ändrören är rostfria. Framför framdörrarna finns en framtida rostfälla i form av ljuddämpande skumgummi som kan suga åt sig fukt och vatten.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.

Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.

Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.

Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (4)
#5 • Uppdaterat: 2018-10-03 08:43
mso 1000

Nja jag kan hålla med att vag tidigare än så måste haft skiftande kvalité på sin lackering som ger fula skönhetsrost skador på skärmkantet och bakluckor etc.

Men jag tror att det i huvudsak är bilar före eller kring 2010-11 eller långt tidigare.
Vilket är sanslöst dåligt men dom flästa är trots allt felfria.

#6 • Uppdaterat: 2018-10-04 11:50
HT19

4 är ju rätt bra betyg. Tror ingen asiat fått det.

#7 • Uppdaterat: 2018-10-04 20:13
jørgenn

ja vurdering 4 er flot , men hvad hjælper det , de ruster som bar af sommeren også i danmark. Toyota får 1 og ruster ikke.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.