Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Karossen är konstruerad för att vara rostbeständig och ett kraftigt galvlager ger ett grundskydd som förstärkts med extra vaxbehandling där det behövs.
Underredet är täckt med plastsköldar både för skyddet och aerodynamikens skull. När sköldarna tas bort syns droppar av överskottsvax som berättar att hålrummen i balkarna är väl behandlade. Underredets skarvar är väl tätade med lim.
Golfs dörrar är av en unik konstruktion med en ytterplåt som fästs vid en inre struktur. Det gör reparationer av småskador billigare bara ytterplåten behöver bytas. Hur konstruktionen står emot rost är ett oskrivet kapitel, men det tycks vara god ventilation. Den bil som besiktigades hade körts ett år och det fanns inga tecken på rost.
Betyget för Golf blir dock bara en trea. Det som drar ned är att bilens bakre innerskärmar är av ett fuktsamlande filtmaterial och att det saknas stänklappar som skyddar underredet från att blästras av grus.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Revidering: Vi Bilägare har i efterhand reviderat betyget till en trea, med historisk koppling till konstruktionens med de främre plastinnerskärmarnas montering innanför skärmkanten, som fallet är med VW Golf generation V. Tröskellådorna är i riskzonen när saltblandning och fukt letar sig in i hålrummen, men ej ut. Grundfärgens vidhäftning är en osäkerhetsfaktor.
Testinformation
Betyg
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.