Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
VW Fox är seriöst rostskyddad, men når inte riktigt upp till samma nivå som Skoda Fabia. VW:ns underrede täcks till stora delar av plastsköldar och under dessa finns ett tunt lager med rostskyddsmedel. Invändig vaxbehandling finns i alla hålrum och balkar under bilen. Men slitskyddet är sämre än Skodans, framför allt längst bak. Några skarvar är dessutom dåligt tätade.
Fox bakre skärmkanter är bra konstruerade och alla hjulhus är försedda med vältäckande plast-innerskärmar. Stänklappar finns bakom framhjulen, dörrarna är invändigt behandlade och limningarna i dörrar/motor-huv/baklucka är välgjorda.
Minus blir det för att hela karossen - och bränsletanken - är i plåt, att invändig behandling saknas i motorhuv/baklucka och att dörrtrösklarna har skarvarna vända nedåt.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Revidering: Vi Bilägare har i efterhand reviderat betyget till en trea, med historisk koppling till konstruktionens med de främre plastinnerskärmarnas montering innanför skärmkanten, som fallet är med VW Golf generation V. Tröskellådorna är i riskzonen när saltblandning och fukt letar sig in i hålrummen, men ej ut. Grundfärgens vidhäftning är en osäkerhetsfaktor.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.