Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Up (2018)
Rost

Rosttest: Volkswagen Up (2018)

Publicerad 2 november 2018
Volkswagen Up.
Stänklappar fram ger plus i protokollet. Dessutom har Volkswagen tagit ersatt vad som förr kunde blivit en fuktfälla. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Volkswagen har en kaross helt av stål. Invändig behandling saknas i huv och baklucka, som dock är omsorgsfullt tätade. Inuti dörrarna finns däremot rikligt med rostskyddsvax och samma sak gäller i balkarna och hålrummen under bilen. Alla hjulhus har innerskärmar av plast och de bakre skärmkanterna är bra. Up har dessutom stänklappar fram.

Underredets slitskydd får klart godkänt och samma sak gäller tätningen av de nedåtvända skarvarna i tröskellådorna. En förbättring jämfört med tidigare generation är att nedersta delen av ljudisoleringsmassan vid A-stolparna numera är av plast som inte suger åt sig fukt.    


Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-11-02 11:37
McTar

Up:en är en riktigt trevlig bil.
Undrar om den ersatta isoleringssvampen mot a-stolpen passar den tidigare versionen?
I så fall skall jag byta omgående...

Edit: Förändringen av ljuddämpningen mot A-stolpen gjordes redan 2016.

#2 • Uppdaterat: 2018-11-02 16:35
McTar

Vakna upp Stoor!
Detta eviga ctrl c och ctrl v.
Rostskyddet är i mestadels bra eller bättre än det i vw produkter.
Sedan måste du lära dig skillnaden på lackkvalitet och rostskydd.
Lackkvalitet har det nämligen varit sämre med, särskilt för 10 år sedan.
Hur det är nu får framtiden visa.

#3 • Uppdaterat: 2018-11-02 21:26
HT19

Alltid lika roligt att läsa sura Toyota ägares kommentarer om folkvagns rostskydd. :-)

#4 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

VW Up verkar inte rosta upp i första taget. Bra!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.