Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
De garantier som Toyota lämnar är smått överdådiga: 12 års garanti mot genomrostning och tre års lackgaranti. Men frågan är om bilen verkligen står emot rosten så länge. Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström på Rostskyddsmetoder AB, tvivlar.
Karossen är visserligen galvaniserad och det finns extra vaxbehandling på utsatta ställen, bl a motorhuvens framkant. Men det finns också rostfällor.
Bakom innerskärmarna fram sitter t ex en "ficka" där grus och fukt samlas i tjocka lager. Ett tygliknande material har lagts in som ljudisolering i skärmen.
På testbilen var det plaskblött efter 30 mil. Bak saknas innerskärmar. Salt och grus kan spruta rakt upp och lägga sig kvar i fickor och under kanter.
Bilens undersida är sprutad med ett bra slitskydd. Vissa balkar har fått extra vaxbehandling medan andra balkar är obehandlade. Många dräneringshål har pluggats igen. Ur ett par balkar rann det smutsvatten när vi tog bort pluggarna.
Bottenplattan har på sina håll fula plåtskarvar - upp till tre plåtar ovanpå varandra - som inte fått någon extra skyddsbehandling. På sådana ställen får rost lätt fäste. Bränsletanken är av plåt och riskerar att bli en rosthärd. Ännu större är risken för påfyllningsröret som dragits genom ena bakskärmen, mitt i grussprutet.
Avgasröret lär klara sig bättre. Det är rostfritt. Hur tjock galvanisering Toyota Yaris har, har vi inte fått besked om. Är skiktet bara tillräckligt kraftigt, lär bilen stå emot rost ett bra tag, trots bristen på extra skydd. Men tolv år klarar den sig näppeligen utan rosthål.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.