På minuskontot för Toyota Verso noteras att hela karossen är i stålplåt. Bilen saknar också invändig behandling i underredets balkar och har dåliga tätningar på de mest utsatta ställena i dörrar, huv och baklucka.
Mer positivt är att skarvarna under bilen är noggrant tätade och samma sak gäller skärmkanterna bak. Det finns också invändig behandling i dörrar, huv och baklucka men tyvärr är spridningen på skyddsmedlet bristfällig.
Underredet har ett hyfsat slitskydd, fast bara på de allra mest utsatta ställena. Däremot blir det inga pluspoäng för innerskärmarna bak, som är i ett fuktkänsligt filtliknande material, och att stänklappar saknas som standard.
– Men Verso innebär ändå ett steg framåt för Toyota. Bilen har ett bättre rostskydd än de flesta övriga av nya märkets nya modeller, kommenterar Thomas Widström.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Toyota Verso 1.8 VVT-i BusinessBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.