Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Den första Priusbilen, som kom till Sverige år 2000, hade ett bra rostskydd. Efterföljarna har blivit sämre behandlade. Visserligen är både motorhuv och baklucka gjorda i aluminium men även sådan kan korrodera om lacken släpper som den gjort på Prius II. Den nya modellen är förhoppningsvis bättre lackerad.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Den första Priusbilen, som kom till Sverige år 2000, hade ett bra rostskydd. Efterföljarna har blivit sämre behandlade. Visserligen är både motorhuv och baklucka gjorda i aluminium men även sådan kan korrodera om lacken släpper som den gjort på Prius II. Den nya modellen är förhoppningsvis bättre lackerad.
Vissa detaljer är bra ur rostskyddssynpunkt. skärmkanterna bak har en okänslig skarv som dessutom är tätad. Även skarvarna på dörrarna har förseglats omsorgsfullt och det finns behandling i hålrummen. Undertill ser det sämre ut. Plastsköldar styr luftströmmarna under bilen och ger skydd mot sprut men under dessa finns bara grundlack. Balksystemet saknar invändig behandling. underredets skarvar har till stor del tätats, men det går också att hitta plåtar som ligger mot varandra utan försegling.Stänklappar finns inte och sprutet från hjulen träffar rakt på sparklådornas nedåtvända skarv.
Prius III är behandlad som de flesta andra Toyotabilar, dvs inte särskilt bra. Vår rostexpert ger den en tvåa i skyddsbetyg.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.