Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Förra Priusmodellen är den bäst rostskyddade Toyotan som Vi Bilägare stött på. Tyvärr har det goda rostskyddet inte följt med till nästa generation.
Undertill saknas exempelvis slitskydd helt och hållet. Istället täcks delar av underredet av plastsköldar vars främsta uppgift är att förbättra aerodynamiken. Där inga sköldar finns, är plåten täckt endast av grundfärg utanpå galvlagret.
Inuti bottenplattans balkar finns inte ett spår av någon behandling. Däremot är vissa skarvar tätade. Den gammalmodiga skarven längs med sparklådan är dock öppen och känslig. Vid trösklarna sitter plastsköldar som samlar lort och fukt.
Inuti dörrarna saknas också behandling. Kanterna är dock limmade nedtill, vilket ger ett visst skydd. Huv och baklucka är av aluminium och rostar inte.
Det sitter innerskärmar i alla fyra hjulhusen. Framtill är de av en bra och väl täckande hårdplast, baktill är de av ett filtliknande material om vilket saltvattnet rann vid rostbesiktningen. Rena rostodlingen. Trots bra grundkonstruktion, aluminiumdetaljer och bränsletank av plast får Prius II bara en tvåa i rostskyddsbetyg.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.