Nästa artikel
Rosttest: Toyota Prius (2000)
Rost

Rosttest: Toyota Prius (2000)

Publicerad 24 september 2000 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Testexemplaret var väl skyddat med extra vax i såväl huv, dörrar som baklucka. Under hade bilen försetts med ett rejält skyddslager och skarvarna var mycket väl tätade.

Antalet skarvar i bottenplattan har minskat jämfört med andra Toyotamodeller och sidorna är pressade i ett stycke utan känsliga svetsfogar. Allt är dock inte perfekt. Bränsletanken är av plåt och vid bakhjulen finns inga innerskärmar.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Testexemplaret var väl skyddat med extra vax i såväl huv, dörrar som baklucka. Under hade bilen försetts med ett rejält skyddslager och skarvarna var mycket väl tätade.

Antalet skarvar i bottenplattan har minskat jämfört med andra Toyotamodeller och sidorna är pressade i ett stycke utan känsliga svetsfogar. Allt är dock inte perfekt. Bränsletanken är av plåt och vid bakhjulen finns inga innerskärmar.

Skärmkanterna är vikta och lär samla smuts och fukt. Även fjäderfästena fram är rostkänsliga. De saknar extra behandling. Med facit i hand har betyget sänkts sedan första testet, fram för allt på grund av att Toyota dragit in på extrabehandlingar. Skarvarna vid fästpunkterna till bränsletanken är extra känsliga.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.