Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Corolla är, precis som alla nya Toyota, välbyggd med få skarvar i karossen. Dörrar, huv och baklucka är bra limmade i fogarna och vaxbehandlade i nederkant. Karossen är helgalvaniserad och skiktet är mellan 7 och 10 my tjockt, beroende på var plåtarna sitter.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Corolla är, precis som alla nya Toyota, välbyggd med få skarvar i karossen. Dörrar, huv och baklucka är bra limmade i fogarna och vaxbehandlade i nederkant. Karossen är helgalvaniserad och skiktet är mellan 7 och 10 my tjockt, beroende på var plåtarna sitter.
Under bilen är skarvarna lite fler, men de flesta är tätade med PVC från utsidan. Bra är också att Corolla är den första Toyota som har plasttank. Men det gäller bara den vanliga modellen. Verso, som byggs vid en annan fabrik, har fortfarande bränsletank i plåt. I övrigt är rostskyddsbehandlingen lika på bilarna.
Det som framförallt drar ned betyget är att Corolla helt saknar behandling med traditionella rostskyddsmedel i balkarna under bilen. Det behövs för att motstå rosten i svenskt klimat, hävdar Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström. Underredets slitskydd är också bristfälligt, bara de absolut mest utsatta delarna är behandlade.
Minus blir det även för innerskärmarna bak. De är gjorda i ett material som suger åt sig fukt och de bakre skärmkanterna är av den gamla sorten med smutssamlade hyllor. Fram sitter innerskärmar av plast och det är en bättre lösning.
Med viss tvekan ger Thomas Widström nya Corolla en trea i betyg. Knappt godkänd, alltså.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.