Nästa artikel
Rosttest: Toyota Aygo
Rost

Rosttest: Toyota Aygo

Publicerad 14 april 2016 (uppdaterad 28 november 2016)
Toyota Aygo saknar hålrumsbehandling och har brister i rostskyddsbehandling och lack. Vi Bilägares rosttest ger därför lågt betyg.

Aygo har kaross helt av stålplåt. Bakluckan har endast en plåtvinkel där gångjärn och resten av luckan i glas är fäst vid. Huven är delvis behandlad i framkant, tätad i fram- och bakkant, men inte i hörnen. Huvens insida, gångjärn och motorrum är inte fullvärdigt lackerade, vilket ger ett billigt intryck. Aygo har bra plastinnerskärmar fram som skyddar nedre skärmkanten, men saknar innerskärmar bak. Där finns dessutom en smutsamlande hylla. Dörrarna har bra limmade plåtskarvar. 

Aygo har inga plastsköldar undertill, utan ett delvis täckande slitskydd. Flera skarvar är oskyddade. Hålrumsbehandling saknas. Tank och påfyllningsrör av plast.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.

Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.

Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.

Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

  

Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-04-14 13:07
benny karlsson

Och ändå rullar dom år efter år utan problem.

#2 • Uppdaterat: 2016-04-14 13:12
Vidstige

Toyota Aygo får betyg 2, Opel Karl får betyg 4.
Nya Volvo XC90 får betyg 3.

Som inte det vore nog, olika Toyotor har olika skydd och denna Aygo är troligen den sämst skyddade Toyota-modellen, ändå är det betyg 2 för alla Toyota-modeller.

Detta är helt galet.

#3 • Uppdaterat: 2016-04-14 15:15
Simon no1

Rostskyddsbedömningen är ett skämt, gång på gång visar det sig hur fel de har, är det inte dags att gå igenom metoderna för nu verkar det vara rena gissningar

#4 • Uppdaterat: 2016-04-15 08:40
christer_1

En Opel Karl måste ju rosta mera än en Volvo XC90 eller en Toyota Aygo, bara för att det är en Opel och att Volvo och Toyota Aygo " är så duktiga på rostskydd". Fakta är att Opel har gjort "läxan" efter år av "Gevalia skitsnack" , medans Volvo försöker bli "premium" och fuskar lite och tar genvägar, ungefär som Toyota och VW. Dom börjar montera plastsköldar under bilen, bara för att minska luftmotståndet och få lägre bränsleförbrukning. Att det rostar p.g.a. att det inte går att spola rent ,det skiter dom i.

[Redigerad//Deeds]

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.