Aygo har kaross helt av stålplåt. Bakluckan har endast en plåtvinkel där gångjärn och resten av luckan i glas är fäst vid. Huven är delvis behandlad i framkant, tätad i fram- och bakkant, men inte i hörnen. Huvens insida, gångjärn och motorrum är inte fullvärdigt lackerade, vilket ger ett billigt intryck. Aygo har bra plastinnerskärmar fram som skyddar nedre skärmkanten, men saknar innerskärmar bak. Där finns dessutom en smutsamlande hylla. Dörrarna har bra limmade plåtskarvar.
Aygo har inga plastsköldar undertill, utan ett delvis täckande slitskydd. Flera skarvar är oskyddade. Hålrumsbehandling saknas. Tank och påfyllningsrör av plast.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Betyg
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Och ändå rullar dom år efter år utan problem.
Toyota Aygo får betyg 2, Opel Karl får betyg 4.
Nya Volvo XC90 får betyg 3.
Som inte det vore nog, olika Toyotor har olika skydd och denna Aygo är troligen den sämst skyddade Toyota-modellen, ändå är det betyg 2 för alla Toyota-modeller.
Detta är helt galet.
Rostskyddsbedömningen är ett skämt, gång på gång visar det sig hur fel de har, är det inte dags att gå igenom metoderna för nu verkar det vara rena gissningar
En Opel Karl måste ju rosta mera än en Volvo XC90 eller en Toyota Aygo, bara för att det är en Opel och att Volvo och Toyota Aygo " är så duktiga på rostskydd". Fakta är att Opel har gjort "läxan" efter år av "Gevalia skitsnack" , medans Volvo försöker bli "premium" och fuskar lite och tar genvägar, ungefär som Toyota och VW. Dom börjar montera plastsköldar under bilen, bara för att minska luftmotståndet och få lägre bränsleförbrukning. Att det rostar p.g.a. att det inte går att spola rent ,det skiter dom i.
[Redigerad//Deeds]
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.