Precis som konkurrenterna är Toyota Auris kaross helt i stålplåt. Dörrar, huv och baklucka har en invändig vaexbehandling men tätningarna i hörnen är bristfällig. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och innanför dessa är alla skarvar otätade. Skarvarna på de delar av underredet som inte täcks av sköldarna är dock i de flesta fall tätade.
Däremot är slitskyddet bristfälligt och på minuskontot noteras också att balkar och hålrum under bilen inte är invändigt behandlade. Auris saknar dessutom stänklappar och under tröskellådorna finns plastlister som kan samla på sig fukt och smuts. Något som på sikt kan leda till rostproblem.
Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Toyota Auris Sports Tourer 1.8 HSDBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
När ska Rostskyddsmetoder inse att Toyota inte använder vanlig stålplåt ? Gång på gång samma blunder och om några år får ni höja betyget som ni fått göra tidigare.... Suck
Simon, vad är vanlig stålplåt och vilka använder den?
Och vad är ovanlig stålplåt?
Kan du ge lite materialspecifikation, tack.
Det bär helt riktigt att Toyota rostar mindre idag, liksom de flesta nyare bilar.
Det går ju att tänka tillbaka på 1970-talet då rosten var det vanligaste problemet.
Och även lacken!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.