Precis som konkurrenterna har Toyota Auris en kaross helt i stålplåt. Dörrar, huv och baklucka är dåligt tätade i hörnen och under tröskellådorna finns plastlister som kan samla på sig fukt och smuts. Något som på sikt kan leda till rostproblem.
Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och innanför dessa är alla skarvar otätade. Det gäller även skarvarna på de delar av underredet som inte täcks av sköldarna. Där är dessutom slitskyddet bristfälligt. Någon invändig behandling i balkarna under bilen finns inte heller.
På pluskontot noteras i första hand bra skärmkanter bak och att dörrar, huv och baklucka har en invändig vaxbehandling.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Toyota Auris 1.8 HybridBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.