Toyota Auris har brister i sitt rostskydd som inte åtgärdats trots att den genomgått en ansiktslyftning sedan vi senast tittade på modellen år 2007. Behandlingen i motorhuv, dörrar och baklucka har blivit bättre.
Å andra sidan har det lilla slitskydd som tidigare sprutats på bottenplattan, nu försvunnit helt. Liksom tidigare saknas behandling i balkar och hålrum och många karosskarvar har lämnats helt utan tätning.
Stänklappar saknas vilket ger grussprut från hjulen fritt tillträde till karossen. Det är extra kritiskt vid främre delen av tröskellådorna som sticker fram en smula och ligger mitt i sprutets väg.
– Här finns det risk för lackskador redan inom några år, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.
I de bakre hjulhusen sitter innerskärmar i ett filtliknande material som riskerar att dra till sig fukt. Bensintanken är i plast.
Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Toyota Auris 1.8 HSDBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.