Nästa artikel
Rosttest: Toyota Auris 1,6 Dual VVT-i (2007)
Rost

Rosttest: Toyota Auris 1,6 Dual VVT-i (2007)

Publicerad 24 september 2007 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Toyotas rostskydd fungerar kanske i de flesta länder, men inte där vägarna saltas. Auris saknar en stor del av skyddet som behövs i Sverige. Den har exempelvis ingen extra behandling i balkarna undertill. Bottenplattan har många skarvar och bara en del har tätats. Slitskyddet är i snålaste laget och det finns inga stänklappar som skyddar underredet från att blästras av sprutet från däcken.

Utanpå sparklådorna sitter en plastlist som antagligen är avsedd som något slags skydd, men som också kommer att lagra mängder med fuktig lort mot plåten. Baktill sitter innerskärmar av filtmaterial som troligen är blött under en stor del av året. Skärmkanterna har ingen tätning i nederkanten där det behövs mest.

Skarvarna i dörrar, motorhuv och baklucka har tätats med lim-strängar, men samtliga hörn har lämnats otätade. Det går att hitta spår av sporadisk inre behandling men den kan knappast kallas täckande.

Karossens konstruktion är emellertid modern, exempelvis med väl luftade framskärmar. Auris blir troligen ingen snabbrostande bil, men Vi Bilägares expert bedömer att skärmkanter och sparklådor kommer att börja murkna inom några år. Betyget blir detsamma som för de flesta tidigare Toyotabilar - en tvåa.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.