Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Toyotas rostskydd fungerar kanske i de flesta länder, men inte där vägarna saltas. Auris saknar en stor del av skyddet som behövs i Sverige. Den har exempelvis ingen extra behandling i balkarna undertill. Bottenplattan har många skarvar och bara en del har tätats. Slitskyddet är i snålaste laget och det finns inga stänklappar som skyddar underredet från att blästras av sprutet från däcken.
Utanpå sparklådorna sitter en plastlist som antagligen är avsedd som något slags skydd, men som också kommer att lagra mängder med fuktig lort mot plåten. Baktill sitter innerskärmar av filtmaterial som troligen är blött under en stor del av året. Skärmkanterna har ingen tätning i nederkanten där det behövs mest.
Skarvarna i dörrar, motorhuv och baklucka har tätats med lim-strängar, men samtliga hörn har lämnats otätade. Det går att hitta spår av sporadisk inre behandling men den kan knappast kallas täckande.
Karossens konstruktion är emellertid modern, exempelvis med väl luftade framskärmar. Auris blir troligen ingen snabbrostande bil, men Vi Bilägares expert bedömer att skärmkanter och sparklådor kommer att börja murkna inom några år. Betyget blir detsamma som för de flesta tidigare Toyotabilar - en tvåa.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.