De bakre skärmkanterna är dock vettigt konstruerade och de flesta av underredets skarvar är bra tätade. Innerskärmar av plast finns i alla hjulhus, men tröskellådornas nedåtvända skavar är helt otätade. På trösklarnas undersida finns dessutom en smutssamlande plastlist som kan bli en rostfälla.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Helt klart intressant med den lilla turbomotorn. Rostskydd har väl aldrig varit Suzuki starka sida. Brukar dock vara relativt felfria och snåla. Bra bil för den som behöver endast köra kortare sträckor och inte har småbarn.
Swift verkar vara en vettig bil på många sätt och vis, som säkert kommer att fungera felfritt under många år. Har man tänkt att ha den länge så är väl en rostskyddsbehandling en god investering.
Är det inte så att Swiften väger in under 1 ton..? Man hade ju bantat 125kg till den här generationen. Vilket är enormt mycket på en sånhär liten bil.
Alla bäckar små. 10kg slitskydd är väl en av de sakerna som stryker på foten då...?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.