Nästa artikel
Rosttest: Suzuki Swift (2017)
Rost

Rosttest: Suzuki Swift (2017)

Publicerad 15 december 2017 (uppdaterad 10 april 2018)
Suzuki Swift.
Duttvis, halvbra behandling, men skärmkanterna är vettigt konstruerade. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Karossen är helt av stålplåt och invändig behandling finns i huven, men saknas i dörrar och baklucka. Huven är dessutom bra tätad, medan bakluckan har dåligt tätade hörn. Dörrarnas tätningar får omdömet ”halvbra”. Balkarna under bilen är bara duttvis vaxbehandlade inuti och bottenplattans slitskydd är i stort sett obefintligt.

De bakre skärmkanterna är dock vettigt konstruerade och de flesta av underredets skarvar är bra tätade. Innerskärmar av plast finns i alla hjulhus, men tröskellådornas nedåtvända skavar är helt otätade. På trösklarnas undersida finns dessutom en smutssamlande plastlist som kan bli en rostfälla.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.

Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.

Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.

Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-12-17 21:18
Minimats1

Helt klart intressant med den lilla turbomotorn. Rostskydd har väl aldrig varit Suzuki starka sida. Brukar dock vara relativt felfria och snåla. Bra bil för den som behöver endast köra kortare sträckor och inte har småbarn.

#2 • Uppdaterat: 2017-12-17 23:57
Tobo

Swift verkar vara en vettig bil på många sätt och vis, som säkert kommer att fungera felfritt under många år. Har man tänkt att ha den länge så är väl en rostskyddsbehandling en god investering.

#3 • Uppdaterat: 2017-12-16 08:58
milkylainen

Är det inte så att Swiften väger in under 1 ton..? Man hade ju bantat 125kg till den här generationen. Vilket är enormt mycket på en sånhär liten bil.
Alla bäckar små. 10kg slitskydd är väl en av de sakerna som stryker på foten då...?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.