Nästa artikel
Rosttest: Suzuki Liana (2002)
Rost

Rosttest: Suzuki Liana (2002)

Publicerad 24 september 2002 (uppdaterad 28 november 2016)

Vi Bilägares rostskyddexpert Thomas Widström på Rostskyddsmetoder dömer ut Suzuki Liana som ett skräckexempel på dåligt behandlad bil. Utöver galvning finns praktiskt taget inget rostskydd.

Konstruktionen är dessutom gammalmodig med ett underrede fullt av skarvar och lappar som inte tätats nämnvärt mot smutssprut och fukt.

Liana följs visserligen av en tolvårig rostskyddsgaranti men för att den ska gälla måste bilen in på besiktning hos märkesverkstad en gång per år. Och i tolv år klarar sig inte Liana, menar Thomas Widström som ger skyddet sämsta betyg: en etta.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg rost: 1 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.