Bakluckans nederkant och huvens framkant är rostskyddsbehandlade. Däremot är hela motorutrymmet och huvens undersida endast grundlackerade. Alto har stänklappar och innerskärmar fram. Dörrarnas nederkant är också behandlade. Bak saknas innerskärmar och stänklappar. Bakskärmarna har otidsenligt konstruktion med smutssamlande hylla, vilka ökar risken för rostbildning.
Ett sparsamt slitskydd av pvc finns på ytterkanterna men inte i golvets mittdel där det finns många oskyddade skarvar där två till tre plåtar svetsats ihop. Dörrtrösklarna har en skarv precis som hjulhusen bak - vilka är oskyddade. Bränsletanken är av plåt och bilen har inga andra mer rosthärdiga delar förutom stötsköldar i plast.
Rostskyddsexpert Tomas Widström ger nya Suzuki Alto betyget 1. "Och den är ändå bättre än första modellen", kommenterar han bistert. I dagsläget kan inte generalagenten med säkerhet svara på om karossen är galvaniserad eller ej. (Notera att nya Alto endast har sex års garanti mot genomrostning jämfört med R+ tolv år)
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 6 år
Testinformation
Betyg
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.