Underredet täcks av stora plastskivor, tanken av plast hålls med stålband. Skärmkanterna bak samlar inte smuts. Filtinnerskärmar bak, av plast fram. De flesta skarvar under bilen är tätade men slitskyddet är dåligt. Balkarna är knappt alls behandlade inuti.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
@Stoor
Det stämmer nog tyvärr inte riktigt v g Subaru. Satt häromveckan och roade mig med att leta efter gamla japaner på blocket. Subaru och Mitsubishi fanns inte en enda årsmodell före -90. Toyota och Mazda finns många fler, de är de som verkar överleva i något större antal. Visst, ingen vetenskaplig undersökning direkt, men nån slags hint kanske. Men nyare Subaru kan ju va bättre förstås. Men håller med om att rostskyddsmetoders bedömningar inte alltid stämmer med egen erfarenhet.
Har väl sålts betydligt fler Toyota och Mazda än Subaru i Sverige genom åren? Det är nog förklaringen att det finns beydligt fler kvar.
Jovisst, det påverkar givetvis. Men att det inte finns en enda Mitsubishi före -90? Mitsubishi har väl ändå sålts några stycken redan då? Honda finns några stycken, de har ju aldrig heller vart några storsäljare i Sverige. Men om man tänker vad man ser i trafik då. Mazda o Toyota ser man ju riktigt gamla. T ex Mazda 626 av den "snyggare" kilformade årsmodellen som kom -88 ser man lite då o då, en del ser fortfarande helt rostfria ut. Jag kan inte påminna mig att jag sett nån Mitsubishi Galant pre -90 eller nån Subaru överhuvudtaget av de årsmodellerna på minst 10 år i trafik.
@Raywave: Subaru fanns överhuvudtaget inte på den svenska marknaden före 1990-talet. Legacy kom 1989 och först då började Subaru vara intressant i Sverige. Och visst hade ett flertal märken problem med rosten på 80 och början av 90 talet men idag är läget helt annat.
Lär av tyskarna. De kan det här med rostskydd..
HT19 Ironi är svår att få fram i text men jag förstod det ;)
Visst fanns Subaru före 1990!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.