Nästa artikel
Rosttest: Subaru XV (2012)
Rost

Rosttest: Subaru XV (2012)

Publicerad 10 januari 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Subaru XV har kaross helt i stålplåt. Motorhuven är ej behandlad. Plåtskarven är tätad men inte i hörnen. Bakluckan är däremot bra tätad men inte behandlad inuti.

Dörrarna är bra tätade och behandlade inuti. Både fram- och bakskärmar skyddas av innerskärmar av hårdplast. Bakskärmskonstruktionen är bra. Plastlister skyddar skärmkanter och trösklar men kan också samla fukt och smuts.

Stänklappar saknas. Undertill skyddar plastsköldar och ett särskilt skydd under bränsletanken som är av plåt. De flesta skarvar undertill är tätade och det finns ett visst slitskydd men också felvända skarvar och oskyddade ytor. Rostskyddsgarantin kräver inspektioner för att gälla.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Subaru XV.
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.