Subaru Outback 2015.
Gammaldags konstruktion av bakskärmar och många öppna skarvar under bilen ger dåligt rostskydd.
Kaross av stålplåt, utom motorhuven som är av aluminium – en nyhet i denna generations Outback. Bra limskarvar och luftig skärmkonstruktion.
Bakluckans insida och dörrarna har viss rostskyddsbehandling och innerskärmarna är av plast fram och bak. Bakskärmarnas kanter har gammaldags smutssamlande hylla, bränsletanken är av plåt och balkarna under bilen saknar helt invändig behandling. Slitskydd saknas undertill och på flera öppna ytor har endast grundfärg använts.
Täckkåporna under bilen har suttit på plats när visst ytskyddsmedel sprutats på – under kåporna finns bara grundfärg. Många öppna skarvar under bilen.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Bakluckans insida och dörrarna har viss rostskyddsbehandling och innerskärmarna är av plast fram och bak. Bakskärmarnas kanter har gammaldags smutssamlande hylla, bränsletanken är av plåt och balkarna under bilen saknar helt invändig behandling. Slitskydd saknas undertill och på flera öppna ytor har endast grundfärg använts.
Täckkåporna under bilen har suttit på plats när visst ytskyddsmedel sprutats på – under kåporna finns bara grundfärg. Många öppna skarvar under bilen.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skrämmande! Varför gör Subaru bort sig såhär?
ViBilägare sätter betyg konstigt. Dessutom så har även min 2006 Outback aluminiumhuv.
Och ingen rost! (mer än yt-rost under då) Betydligt bättre än alla andra bilar jag ägt (BMW, Ford, Toyota).
Materialkvalitet, luftig konstruktion och skarvar betyder mer än eftersprutat klet enligt mig. Men tiden får utvisa hur det blir. Har köpt en ny 2015 Outback också.
Tips: Gör gärna uppföljning på era rosttester efter 5 och 10 år på modeller ni betygsatt och se hur de klarat sig. Vi ägare skulle vara mycket intresserade av ett snittbetyg baserat på ett urval av 5-10 åriga bilar också.
Jag har kört Subaru sedan 1988 och har hittills inte haft rostproblem i någon av bilarnas underrede. Däremot rostade de första bilarna i karossen men det är en annan sak.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.