Hela karossen är av plåt och någon invändig behandling går inte att hitta vare sig i huv, baklucka eller balkar under bilen. Dörrarna är halvdant tätade. Inuti har det gjorts en viss skyddsbehandling med en smetig produkt som lagt sig i klumpar.
Under bilen sitter plastsköldar. Plåten under dessa har inte rostskyddsbehandlats. Upp till tre plåtar ligger på varandra utan tätning.
Innerskärmarna i alla hjulhus är av plast och av en bra konstruktion. Bakom plasten finns emellertid en kant där smuts och skräp samlas.
Stänkskydd saknas. Sprutet från framhjulen träffar den nedåtriktade skarven på tröskellådan.
Bilens konstruktion är, ur rostsynpunkt, tämligen omodern.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Subaru Outback.Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Subaru kan nog bygga bilar,efter som de har 12 år rost skydd,och den har i
Canada har valts till den bästa bil, den har fått pris för detta.
12 års rostskydd?
Du menar väl att de har 12 års rostskyddsgaranti?
Vilken billtillverkare har inte det?
Och ofta har den garantin visat sig vara fullständigt värdelös.
Har en 2010, där kom första rosten efter 6 månader. Ett halvår därefter kom nästa rostskada. När det var åtgärdat så kom återigen rost på det första stället. Rostskyddet är under all kritik. Läs gärna mer:
subaruproblem.wordpress.com
Jag har en Outback 2012 års modell, ännu har jag inte hittat rost på bilen
du måste haft en jädra otur med din Subaru Outback,den måste ju stå i
saltlake,eller så har du inte skött den.
Enligt tidningen har Subaro Outback fått en 2 och Volvo en 5 ändå ligger
ligger Volvo som 6 i Autoindex hur testar ni?
Bränsletank i plast glömde ni att nämna. Borde ge plus i kanten...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.